Ostrov stratených príbehov: RECENZIA | Kráska a zviera (Elizabeth Rudnick)

20. mája 2017

RECENZIA | Kráska a zviera (Elizabeth Rudnick)

V malom francúzskom mestečku žije dievčina menom Belle. Jej najväčšou záľubou je čítanie kníh, vďaka ktorému môže aspoň v predstavách navštíviť krajiny ďaleko za hranicami mesta. Má už len otca a ten jej z obáv o bezpečnosť nedovoľuje ísť niekam do sveta. Bellino srdce však netúži po ničom inom - len odísť preč z tohto malomesta plného obyvateľov, ktorí ju pre jej ustavičné čítanie považujú za čudáčku. Príležitosť zažiť dobrodružstvo dostáva Belle vo chvíli, keď sa zo služobnej cesty jej otca vráti len vyplašený kôň a jeho niet. Belle sa ho okamžite vydá hľadať a vedená otcovým koňom natrafí hlboko v lese na chodníček smerujúci k záhadnému hradu. Ten obýva hrozivé zviera, ktoré jej otca uväznilo, ale Belle je odhodlaná urobiť čokoľvek pre jeho záchranu aj na úkor vlastnej slobody.

Kráska a zviera je dávny príbeh, ktorý bol však pre mňa aj napriek množstvu jeho spracovaní doposiaľ neznámy. Som veľmi rada, že som mala možnosť úplne ho spoznať práve knižnou formou. Ide o pôvodný príbeh, nie re-telling a čo sa týka filmu, ten som ešte nevidela a preto neviem posúdiť nakoľko je v knihe zachovaná podobnosť s ním.

Spočiatku sa mi štýl písania zdal akýsi strohý, pretože od rozprávky by som očakávala viac košatejších viet a kvetnatejších slov. Chýbali mi pestrejšie opisy, ale tento nedostatok sa stratil rovnako ako ja, keď som sa nechala vtiahnuť do hlbín príbehu. Sám osebe je tak nádherne kúzelný. Hoci na hrade zvieraťa prevláda chlad a zima, príbeh hreje na duši ako teplo z útulného krba. Belle ma prekvapovala svojou rozumnosťou, pretože zatiaľ čo postavy z iných príbehov pri vstupe do podozrivej miestnosti väčšinou na plné hrdlo zakričia „Halóóó, je tu niekto?“, Belle premýšľa a niečím sa najprv vyzbrojí, hoci len konárom stromu.

Chvíle, ktoré strávila so zverom, jeho spoznávanie a rozvíjanie ich vzťahu bolo neskutočne milunké a plné nehy. Vôbec sa Belle nečudujem, že mala potrebu sa oňho starať a ochraňovať ho, veď mal také krehké srdce. Pri čítaní som cítila jemnú, peknú atmosféru, v ktorej nechýbali ani veselé scény. Úsmev na tvári sa mi rozlieval najmä pri služobníctve, ktoré tvorili začarované predmety. Mrzí ma však, že sa ani raz nespomínalo meno zvera/princa.

Belle bola odvážna, ale moje sympatie si definitívne získala svojou vášňou ku knihám. To bol úžasný a jedinečný prvok. Keď rozprávala, čo pre ňu znamenajú, takmer som sa rozplynula od šťastia ako kocka cukru. Tieto časti mi hovorili z duše a bolo nielen prekrásne, ale aj pravdivo ukázané, že knihy dokážu spojiť aj dvoch úplne rozdielnych ľudí. Stačí len čítať a milovať.

Kde bolo, tam bolo jedno kníhkupectvo Knihcentrum.sk,
ktorému ďakujem za tento čarovný príbeh lásky.