piatok, 15. júla 2016

Dubnová čarodějka /recenzia/

Desirée je ochrnutá, neschopná chodiť a rozprávať. Ba čo viac, jej bezvládne telo takmer neustále zmietajú kŕče a epileptické záchvaty. Pre tento svoj stav prežila skoro celý život v ústave a v prítomnosti doktorov. Nebola to zvlášť príjemná spoločnosť, pretože lekári ju v detstve považovali nielen za ťažko telesne postihnutú, ale aj mentálne, čo v tej dobe táto kombinácia znamenala byť na obtiaž. Lenže v chorom tele Desirée sa skrýval zdravý rozum a výnimočne nadaná myseľ. Keď to ľudia okolo nej pochopili, začala študovať, čítať knihy od Hawkinga a rozprávať pomocou počítača. Jedno sa však nezmenilo - nikto sa po ňu nevrátil. Počas tých dlhých rokov na nemocničnom lôžku, začala pátrať po svojom pôvode a hľadať odpovede na otázky. Má tri sestry - Christinu, Margaretu a Birgittu - a vedomie, že jedna z nich žije život, ktorý mal patriť jej, ju poháňa v túžbe po pomste. Desirée bude za svoj život bojovať až do samého konca.

Keby som mala napísať iba jedinú vlastnosť tejto knihy, bola by to pútavosť. Na začiatku mi síce chvíľu trvalo, než som sa do nej začítala a zorientovala, ale to si vtedy príbeh ešte len nenápadne okolo mňa položil svoje ruky, aby ma nimi potom mohol pevne schmatnúť a nepustiť. Som pomalší čitateľ a táto 500-stranová kniha bola pre mňa tak trochu výzva. Nezhltla som ju za pár dní, ale ani som nechcela, pretože som sa na jej čítanie zakaždým tešila. A vo chvíľach, keď som ju nečítala, neustále som nad jej príbehom rozmýšľala. Skrátka, mala ma v hrsti.

Príbeh rozhodne nebol ľahký. Bol zložitý ako život sám. A tam bolo ešte tých životov dokonca niekoľko, spájali sa a rozdeľovali, padali a vstávali. Všetko na tejto knihe bolo proste pútavé. Autorka často striedala prítomnosť s minulosťou a pohľady postáv, ale mne to bolo úplne jedno, pretože ma okamžite zaujímalo to, o čom sa práve rozpísala. Vedela som, že sa dozviem opäť niečo dôležité, niečo, čo mi znova pomôže viac pochopiť správanie jednotlivých postáv. Postavou, ktorú ste si obľúbili, môžete vzápätí začať pohŕdať a inú postavu, z ktorej ste boli znechutený, máte neskôr chuť vziať do náručia. Presne ako v živote - nikdy nevieme, čo všetko v človeku je, čím všetkým si musel prejsť…

Kniha zapadá do žánru magického realizmu. Je to príbeh z reálneho života s malou štipkou nadprirodzena. Spočiatku som netušila v čom bude to magično spočívať, pretože na mňa zo stránok knihy dýchala najmä, niekedy až taká surová, realita. Bolo to o to horšie, že ju nájdeme aj v našom svete, čo bolo aj autorkiným zámerom trochu nás prebudiť, aby sme pred tým nezatvárali oči. Tá magická časť, ktorá sa potom prejavila, bola pre mňa však akosi neznáma a vnímala som ju len tak okrajovo. Vedela by som si to predstaviť aj bez tohto prvku, ale na druhej strane sa mi páči ako aj týmto chcela autorka poukázať na to, že sila človeka nespočíva v jeho svaloch na tele, ale v jeho duši.

Je ešte niečo, čomu by som sa chcela povenovať, pretože s tým niekto môže mať problém a sama som rada, keď som pred čítaním knihy na to varovaná. Vulgarizmy v knihách na mňa vždy pôsobia veľmi nepríjemne a dokážu mi sympatie k príbehu razom schladiť na bod mrazu. Aj v Dubnovej čarodějke na mňa vyskočilo najprv jedno slovo, potom druhé a za ním ďalšie… Autorka siahla aj po drsnejšom slovníku, ale samú ma doteraz prekvapuje, že som ich vôbec neriešila. Prekusla som sa cez ne, pretože tu som proste autorke zhltla všetko. Raz som čítala článok o vulgarizmoch v knihách, kde sa písalo, že sú prijateľné, pokiaľ majú svoj účel. A matka-tyranka, ktorá svojej dcére láme prsty alebo alkoholička, ktorú aj z polície radšej vyhodia preč, sa asi nebudú milo a citlivo prihovárať.

Príbeh bol však nepopierateľne napísaný výnimočným štýlom, vďaka ktorému sa kniha čítala plynule a ľahko, aj keď bol sprevádzaný ťaživou a neistou atmosférou. Ešte stále nebolo povedané všetko. Kniha vo mne vyvolala momenty, keď mi bolo do plaču ale aj smiechu, keď som sa otvárala oči od prekvapenia alebo strachu. Nakoniec však kniha prichádza aj s krásnymi myšlienkami Desirée a posolstvom o tom, čo to vlastne znamená byť ľudskou bytosťou a že to má vždy zmysel.

Veľmi pekne ďakujem kníhkupectvu KNIHCENTRUM.SK za možnosť prečítať si túto knihu

Názov: Dubnová čarodějka | Originálny názov: Aprilhäxan | Autor: Majgull Axelssonová | Vydanie: 1997 | Vydanie v Česku: Metafora, 2. vydanie 2016 (1. vydanie 2002) | Väzba: mäkká väzba | Počet strán: 500