sobota, 21. marca 2015

Výnimočné biblické ženy - Betsabe /recenzia/






Francine Riversová mi už bola známa ako autorka kníh Vykúpená láska, Leotina záhrada, Šarlátová niť alebo Dieťa zmierenia. Ani jednu som ešte nemala príležitosť prečítať, ale namiesto nich sa ku mne ako prvá dostala tenučká knižka Betsabe. Jej obálka možno oproti spomínaným dielam pôsobí trochu všedne (všetky knihy z tejto edície však spolu vyzerajú veľmi pekne), ale Betsabin príbeh ukrytý pod ňou rozhodne všedný nebol.

"Synčekovi spievala manželove žalmy a lipla na prísľuboch, ktoré v nich odzneli. Vždy, keď tak činila, cítila vnútorný pokoj." str. 108-109

Už od detstva, keď sedávala pri táborovom ohni, so zaľúbeným srdcom počúvala žalmy krásneho Dávida. Mocným hlasom spieval piesne, ktorými chválil Boha. Vedela však, že jej láska k budúcemu kráľovi Izraela nebude nikdy naplnená. Dospievajúca Betsabe už nemá hlavu v oblakoch a podľa vôle svojich rodičov sa napokon vydáva za dobrého a čestného muža Uriáša. Stáva sa jeho manželkou, ale stačí okamih v čase jeho neprítomnosti a všetko sa začne meniť. A rúcať.

"Prišli, aby vzývali Boha, ale keď ma tam vidia, ich srdcia sa vzdialia od Pána, lebo sa naplnia túžbou po pomste." -Betsabe, str. 104


Zatiaľ čo Dávidoví verní bojovníci, vrátane Uriáša, odišli dobíjať nepriateľské hradby, on ostal v pohodlí svojho paláca. Znudený sa prechádzajúc však raz zazrie krásnu Betsabe a jeho doteraz nevšímavý pohľad sa zmení na pohľad plný túžby. Obidvaja dovolia, aby sa ich láska zrodila, ale hneď ráno pochopia, že je odsúdená na zánik. V historickej dobe, v akej žili si totiž ľudia veľmi ctili Zákon od Boha a takáto zrada v manželstve môže priniesť aj smrť. Dávid, odhodlaný ochrániť Betsabe aby jej nik neublížil, sa vzdialil od Boha a koná jednu horšiu vec než druhú... a keď si to uvedomí, už sa nedajú vrátiť späť.

"Už nebola dieťaťom s hlavou v oblakoch. Stala sa z nej žena posilnená problémami a zármutkom." str. 109

Nikdy však nie je neskoro na ľútosť. Dávid a Betsabe prejavili veľa ľútosti nad svojimi skutkami, aby očistili seba a svoju veľkú lásku. V Betsabinom živote si jej chyba vyžiadala veľa trápenia, najmä od druhých ľudí. Podľa nej si ju zaškatuľkovali a pritom v sebe ako žene skrývala viac. Svojou pokornou láskou k Bohu dúfala v jeho odpustenie. Ako odpoveď ju Boh požehnal svojimi darmi, za ktoré nikdy neprestávala ďakovať a prosila, nech ľudia nepozerajú na jej chybu, ale na jeho dobrotu...

"Prečo to Boh urobil? Prečo si z celého Izraela vybral práve mňa, aby som bol kráľom?" Kľakla si pred neho a hlavu zložila do jeho lona. Usmiala sa a zatvorila oči, keď ju hladil po vlasoch. "Pretože ty si jediný, kto si kladie túto otázku." Dávid a Betsabe, str. 135

Tento biblický príbeh môžete poznať z kníh Svätého písma, kde sa však uhol pohľadu skôr zameriava z Dávidovej strany. Ani jej (pre mňa) krásne meno Betsabe sa tam nespomína. Hoci má v rodokmeni Ježiša Krista svoje miesto, vystupuje tam ako "len" Uriášová manželka. Na biblických románoch mám rada najmä to, že mi dokážu poskytnúť novú realitu, ako to vtedy mohlo v skutočnosti byť. Je krásne, že z tých pár viet vo Svätom písme, ktoré rozprávajú o týchto udalostiach, dokáže niekto vytvoriť celý príbeh. Doplniť detaily, predstaviť si, čo všetko mohli tí ľudia vtedy prežívať a čo ich viedlo k ich činom.

"Vždy, keď jej vyznával lásku, cítila, že je to zo srdca. Vedela aj to, že jeho najväčším želaním bolo páčiť sa Bohu a kráčať jeho cestami. No veľmi často sa mu to nedarilo a bol z toho nesmierne smutný. Bola na tom rovnako. Čím viac sa usilovala žiť dokonalý život pred Bohom, tým viac si uvedomovala svoje pády." str. 110

Zdá sa, že toto je jediná kniha o Betsabe a myslím si, že Francine bola správna osoba, ktorá sa ujala jej príbehu. Napísala ho s citom, jemnosťou a s pochopením, o ktoré nás aj sama v úvode prosí. Keďže knižka má len 150 strán, udalosti sa striedajú rýchlo, čo bolo pre mňa plusom. Dej prebieha v začiatkoch Izraelského kráľovstva, preto autorka píše aj o tom, ako sa budovalo a nazrieme tiež do prostredia paláca. Francine si ma získala tým, že príbehu Betsabe dala istú hĺbku a po toľkých rokoch ho ukázala v novom svetle.
Asi niet pre Betsabe krajšieho označenia, než výnimočná biblická žena...


Názov: Betsabe | Originálny názov: Unspoken: Bathsheba | Séria: Výnimočné biblické ženy [Lineage of Grace] | Autor: Francine Riversová | Vydanie: 2001 | Vydanie na Slovensku: Dobrá kniha, 2005 | Väzba: tvrdá väzba | Počet strán: 157

11 komentárov:

  1. Mama má doma celú zbierku týchto biblických žien a tiež si to nevie vynachváliť :) Prečítala som jej úryvok z tvojej recenzie a súhlasí :) :D A chváli, že veľmi pekne si to vystihla... a ja sa pripájam :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne, je to od vás milé. :) Maminu pozdravujem. :)

      Odstrániť
  2. Pěkná, recenze a super fotografie, ale mě by bohužel tato knihy nebavila, ale třeba k ní někdy dospěji. Rozhodně díky za recenzi :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, keby niečo - vyšla aj v češtine. :)

      Odstrániť
  3. Já se přiznám, že knihy jakkoli se týkající západních náboženství úplně přehlížím, kdybych něco vyznávala, byl by to Buddhismus nebo Hinduismus:) Ale krásně napsaná recenze:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale nie celkom úplne - prečítala si si recenziu na takú knižku a za to ti ďakujem. :)

      Odstrániť
  4. Krásna recenzia a aj fotky :) Mňa si Francine získala práve knihou Vykúpená láska ( určite si ju prečítaj, keď budeš mať príležitosť, pretože to je tak nádherne napísaná kniha - ani neviem opísať ako, ale ja túto knihu milujem a vždy sa k nej rada vraciam - mám v pláne si ju opäť prečítať a spraviť na ňu recenziu ako aj na ďalšie tri spomínané knihy....ale Vykúpená láska - musíš si prečítať! :D ) Mám v pláne si kúpiť aj tieto knihy o výnimočných ženách ale aj mužoch od Francine, pretože viem, že ona je vždy tou najlepšou voľbou...:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ..a ešte, páči sa mi táto nová forma recenzií obohatená o citáty a s tými fotkami pôsobí veľmi príjemne. A krásne jarné pozadie...:)

      Odstrániť
    2. Ďakujem veľmi pekne za všetko. :) Raz si Vykúpenú lásku aj ostatné knižky určite prečítam, no biblických mužov asi nie. :)

      Odstrániť
  5. Vďaka, Aly, že si sa podelila o svoje vnímanie tejto knihy. Už som sa tešila na túto recenziu. Vďaka i za pôsobivé fotky...
    Tvoja recenzia sa mi páčila a vyvolala vo mne túžbu po prečítaní si knihy Betsabe...

    Ani mi neuveríš, ale práve dočítavam tiež knihu zo série Výnimočných biblických žien - RÚT. ... vyvolala tiež vo mne hlboké dojmy. ...i preto, že v nej autorka odhaľuje i život, i vnútorný život izraelskej ženy Noemi - ženy, ktorej meno už 23 rokov rada nosím.

    Páči sa mi, že vo svojej recenzii cituješ z knihy. Mám to rada.
    Ja sa teda s Tebou tiež podelím o jeden citát z knihy RÚT: "Odkedy jej Noemi rozpovedala o pravom Bohu, Rút verila. Videla, že z Noemi sála zvláštny pokoj aj napriek tomu, že mala ťažký život. Taký pokoj Rút ešte nikdy necítila."

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ďakujem veľmi pekne. :) No teda, to ma teší, že sme tak "spoločne" čítali knižky z tejto série. Kniha Rút je teda pre teba ako stvorená. :) A z toho krásneho citátu presne poznať Francine. :)

    OdpovedaťOdstrániť