Ochrankyňa /recenzia/

Názov: Ochrankyňa
Autor: Nata Sabová
Vydanie na Slovensku: Motýľ, 2011
Väzba: pevná väzba
Počet strán: 312

Kristína, prezývaná Kity, prichádza na Slovensko aby splnila svoje poslanie. Ona je totiž Praes, Ochrankyňa ľudí a ide vždy tam, kam jej ukáže vízia. Vtedy svoj doterajší život musí opustiť a úplne vymazať. Prichádza do Trnavy s novou identitou a jej úlohou je zistiť, ktorý muž je v skutočnosti Haurios. Hauriovia sú muži, ktorí vysávajú zo žien ľudskú energiu a tým ich pripravujú o život. Kity ho musí nájsť čo najskôr, kým sa neobjavia prvé obete. Na scéne sú však hneď štyria tajomní muži, z toho do jedného sa zamilovala. Kto z nich je netvor?

V prvom rade chcem povedať, že kniha má fakt nádhernú obálku. Kity som si tak síce nepredstavovala, ale obálka je taká magická, tajomná, čarovná... to však môžem povedať iba o obálke.

Zo začiatku, prvú tretinu, ma kniha celkom bavila. Nápad ma zaujal, ale keď sa prvá časť deju vyriešila po sto stranách, pýtala som sa: "Čože? To už? To čo sa tam bude diať ďalších dvesto strán?" A veruže by bolo lepšie, keby sa autorka držala iba prvej zápletky - teda iba toho zisťovania, kto z nich je Haurios. Mohlo to byť fakt skvelo napísané a spracované, ale tu som hneď tušila ako to bude ďalej. Naozaj neviem, prečo si autorka vybrala ako štýl denník, na začiatku ma to dosť prekvapilo. Čoskoro som zistila, že ten denník sa vôbec nespráva ako denník. Mal by byť predsa osobný, ale tu som mala pocit, že Kity opisuje udalosti iba ako na nejakom zozname, žiadne pocity. Ak aj nejaké boli, tak maximálne 1-2 vety.

Dosť mi aj vadilo to skákanie v deji, nemám rada, keď sa tak rýchlo preskakuje. Ako, že v jednej vete ho nechce pustiť dnu, v druhej ju prosí a v tretej mu už otvára dvere a plače v náručí. Preto by bolo lepšie, keby to nebolo písané formou denníka.

Kity ani ostatné postavy mi nesadli. Buď boli príliš presladení, dobručkí, milujúci alebo zlí. Bolo to také čiernobiele - ich charaktery boli ako cez kopirák. Veď Kity nepoznala ani sama seba! Niektoré situácie boli tak strašne jednoduché a len som krútila hlavou nad niektorými jej myšlienkovými pochodmi. A nepáči sa mi meno Kity - vždy sa mi vybaví Hello Kitty. Ostatné názvy ako Praes sa mi však páčia.

Že sa mi kniha nebude páčiť som už tušila, keď som prečítala prvé stretnutie Kristíny a Patrika. Samozrejme to bol dokonalý muž, nádherný, úžasný a ona pri prvom pohľade nevedela dýchať, hovoriť, myslieť, hýbať sa, žmurkať, atď. Ale prosím vás! O.o

Potom sa kniha prehupla do druhej tretiny a moje očakávanie sa zmenilo v trápenie trvajúce ďalších sto strán. Ja viem, znie to hrozne... ale tak to jednoducho bolo. Mala som pocit, že sa tam nič nedeje. Stále iba vysvetľovali svoje spôsoby života, opakovali si ako sa všetci milujú a majú radi a nemôžu bez seba žiť... a tu som prvýkrát pocítila aj ten typický nádych slovenskej tvorby... mala som chuť tú knihu ani nedočítať, ale ta-dá, prehupla som sa do poslednej tretiny. Tam sa dej zlepšil a ja som sa tešila, že nebudem musieť napísať až takú kritickú recenziu. No tešila som sa iba chvíľu, lebo tu sa začal jeden súd a oni zase začali opakovať všetko, čo som už vedela a čím som sa ledva doteraz prelúskala! Dookola to isté a zase ako sa majú radi, nechcú si ublížiť... ani neviem koľkokrát som prevrátila oči.

Oceňujem, že autorka vymyslela nový svet aj s detailami, ktorý bol naozaj originálny. Ale to spracovanie, štýl a postavy...