Klauzúra. Vstup zakázaný! /recenzia/

Originálny názov: Mein Tagebuch
Autor: Consilia Mária Lakottová
Rok vydania: 1987
Vydanie na Slovensku: Lúč, 1994
Väzba: brožovaná
Počet strán: 200

Toto je moja úplne prvá recenzia na nejakú knihu, takže si ešte len hľadám vlastný systém a spôsob ako ich budem písať. Rada by som napísala recenzie na všetky knihy, ktoré prečítam - i na tie menej známe a z rôznych žánrov. Napísaných je veľa kníh, ktoré sú zaujímavé a stoja za zmienku, no pozná ich málo ľudí. A presne to je prípad knihy Klauzúra. Vstup zakázaný!

Rozhodla som sa nepridávať aj slovenské anotácie kníh, lebo väčšinou prikrášľujú dej a niekedy z neho prezrádzajú viac než je treba. Radšej vám dej stručne opíšem ja.
Dej sa odvíja od skutočnej udalosti. Ide o to, že populárna herečka Klára Nellová, ktorá má pred sebou sľubnú kariéru nečakane vstúpi do kláštora a nikto ani len netuší prečo. Vznikajú rôzne špekulácie a tak sa šéfredaktor jedného časopisu rozhodne vziať veci do vlastných rúk. Do toho kláštora pošle svoju mladú redaktorku Eileen, aby inkognito zistila dôvod odchodu Kláry a následne napísala o tom veľkú reportáž - aj o živote v kláštore za tajomnou klauzúrou. Eileen ako špiónka však nečakala, že tam budú rovno dve Kláry - a ona nevie, ktorá je tá pravá - ale aj to, že život v kláštore je celkom iný ako si predstavujú ľudia vo svete.

Príbeh je písaný z pohľadu Eileen, kde sa aj na konci dozvieme ako vlastne táto kniha vznikla. Páčilo sa mi, že autorka sa nezdržovala pomalými úvodmi, ale hneď sa predstavila ako čierna ovca, ktorá toto píše tajne a vzápätí nám už rozpráva o rozhovore medzi ňou a šéfom. Dej išiel rýchlo a stále sa tam niečo dialo, kniha sa mi preto čítala veľmi ľahko.

Postáv tu bolo viac než dosť a každá z nich mala svoj charakter. Eileen bola mladé typické dievča, ktoré chcelo stoj čo stoj splniť svoju prácu. Bolo zaujímavé sledovať jej zmenu od názoru "nikdy by som nemohla prežiť celý život v kláštore" až po "cítim sa tu taká šťastná". Za ten čas som si ju obľúbila, pretože občas som zmýšľala ako ona. Myslím, že by sa s ňou stotožnilo aj veľa iných ľudí. Neskôr začala sama vnímať, že už ju to naspäť do sveta tak neťahá. Na konci urobila aj niekoľko prekvapivých rozhodnutí, čím si u mňa získala ďalšie plusy.

Láska ako taká, sa tu vyskytuje iba na začiatku. Eileen je spočiatku zaľúbená, no potom z nej tento cit pomaly vyprchá a nahradí ho niečo krajšie a vznešenejšie - láska k Bohu. V knihe bol aj humor. Nie taký, že by som sa smiala na plné hrdlo, ale boli situácie, pri ktorých som sa nad knihou usmievala. Najviac zábavné boli Eileeniné mierne ironické myšlienky a celkovo tam bolo dosť hlášok aj od ostatných postáv. Humor v tejto knihe bol príjemný a taký nenútený.

Keď som knihu dočítala, bolo mi za ňou dosť smutno. Ešte by som prijala zopár strán o tom, ako sa má Eileen a ostatní neskôr. Námet tejto knihy je veľmi zaujímavý a také niečo som ešte nečítala. S pomocou Eileen som sa dozvedela mnoho nových vecí o živote v kláštore a ďalšie sa mi objasnili. Preto si myslím, že je táto kniha veľmi vhodná pre ľudí s predsudkami voči kláštornemu životu. Ja si totiž vďaka tejto knihe myslím, že žiť za klauzúrou je pre tých, ktorých Boh skutočne povolal, nádherné a sú tam oveľa šťastnejší ako my niekedy vo svete. Pretože ich šťastie je v jedinom zdroji - v Bohu. Takmer všetky náboženské knihy sú podľa skutočnej udalosti, pretože také príbehy sa nedajú vymyslieť ale musí ich človek naozaj prežiť.

Knihu hodnotím 5 hviezdičkami, pretože jej podľa mňa nič nechýbalo